Digitalisering av socialt arbete

Varför?

Syftet med projektet är att effektivisera och utveckla digitala tekniker och tjänster inom socialtjänsten för att skapa värde för användarna. Nya lösningar behöver utvecklas tillsammans med våra brukare, genom att undersöka och testa om användandet av digitala verktyg kan underlätta kontakten med socialförvaltningen och därmed skapa värde för dem vi är till för.

Två delprojekt

  • I första delprojektet fokuserar vi på två målgrupper inom mottagningens verksamhet: personer som blivit omhändertagna utifrån Lagen om offentlig berusning (LOB) samt vårdnadshavare på annan ort. Urvalet av just målgruppen LOB:ar är strategiskt med hänsyn till att det är en omfattande målgrupp och att de i många fall är svåra att få kontakt med. Här vill vi framförallt utveckla och testa digitala lösningar för att förenkla och förbättra tillgängligheten för den gruppen att kontakta oss för att få stöd.
  • Det andra delprojektet kommer att gälla utredningar inom Barn, unga och familj. Här ställer vi oss frågan när digitaliseringen skapar värde för barnet och familjen? Och hur kan digitalisering underlätta resan från social administration till socialt arbete?

Vilka deltar?

I projekten deltar socialsekreterare inom mottagningsenheten och Barn, unga och familj och deras respektive klienter. Deltagandet är ett erbjudande till dem som kommer i kontakt med verksamheten.

Kontakt

Pernilla Kvist, utvecklare socialförvaltningen
telefon: 042-10 69 46
e-post: pernilla.kvist@helsingborg.se