Nu öppnar Stödlinjen för att möta social oro kring corona
Coronapandemin kan få konsekvenser även för det personliga och privata livet. Stress, frustration och konflikter i familjen är några av dem. För att hjälpa och stötta människor som upplever oro kring detta erbjuder staden en anonym telefonlinje för samtalsstöd som bemannas av erfarna socialarbetare. Direktnumret till Stödlinjen är 042-10 69 99.
Socialförvaltningen har fått en hel del frågor kring den rådande situationen från familjer och personer som de har etablerade kontakter med sedan tidigare.
– Vi har lyssnat på dem vi möter och plockat upp att detta är något som många behöver prata om. Nu vill vi öppna upp vår stödverksamhet och nå ut till en bredare målgrupp och erbjuda det här stödet även till dem som inte har kontakt med oss sedan tidigare, säger Dinah Åbinger, socialdirektör.
Socialarbetarna som bemannar Stödlinjen kan hjälpa den som ringer att hitta strategier för att hantera sin situation. Till exempel hur man kan möta oroliga barn och föräldrar och hur man hanterar de förändringar som restriktionerna i samhället innebär.
– Många träffar inte sina vänner och kollegor just nu och då har man kanske ingen att prata med i sin vanliga miljö. Många är också isolerade och lider av att vara ensamma. Det kan också handla om svårigheter inom familjen som förvärras av isoleringen. Det kan vara en stor hjälp att bara få prata med någon och sätta ord på sina tankar och känslor. Våra socialarbetare är bra på att möta barn, ungdomar, vuxna och familjer i kris och för många människor är detta en kris, säger Dinah Åbinger.
Stödlinjen är öppen vardagar klockan 8.00-17.00 och numret är 042-10 69 99. Den som ringer till Stödlinjen är anonym och kan välja mellan svensktalande och arabisktalande stödperson att prata med. Det går även att skicka e-post till stodlinjen.sof@helsingborg.se.