Socialförvaltningen satsar på klarspråk med brukarperspektiv
Brukarutvecklare ska hjälpa socialförvaltningen att skriva vårdat, enkelt och begripligt. Nu kan du som medarbetare skicka in dina texter för granskning.
I dagarna aktiverar socialförvaltningen sin nya klarspråksgrupp. Personer med olika erfarenheter som brukare granskar de texter från förvaltningen som vänder sig till allmänheten via till exempel webb, broschyrer eller brev. Men de ska också kunna titta på beslutsmallar och exempel på utredningstexter.
– Tanken är att ta klarspråksarbetet till nästa nivå genom ett direkt brukarperspektiv. Vi vill veta om de uppfattar budskapet som vi har tänkt det, säger David Bergström, kommunikatör och utvecklare.
Har du en text som ska publiceras till allmänheten kan du skicka den till David, som fördelar ut uppdragen till klarspråksgruppen. Brukarutvecklarna får ett timarvode för sina uppdrag, men det är mer än det som lockar.
– Gruppen är jättetaggade för detta och väntar ivrigt på sina första uppdrag. De vill hjälpa oss att bli mer tillgängliga och framförallt vill de hjälpa andra brukare att förstå hur de ska få den hjälp de behöver. Personerna i gruppen känner också att de får ett meningsfullt uppdrag och att vi tar deras synpunkter på allvar, vilket förhoppningsvis stärker dem ytterligare.
Klarspråksgruppen är en del av socialförvaltningens utvecklingsarbete med brukardelaktighet.
Du kan följa klarspråksgruppens arbete här på öppnasoc.se.
Vad är klarspråk?
Klarspråk är att skriva vårdat, enkelt och begripligt. Alla myndigheter ska jobba med klarspråk och Helsingborgs stad har satsat på klarspråksutbildningar för samtliga anställda. Socialförvaltningen har hittills skickat runt 400 medarbetare på heldagsseminarier i klarspråk, vilket gör oss till den förvaltning som har satsat mest på detta.
Mer information om klarspråk hittar du hos Institutet för språk och folkminnen.