Tjänstedesigner med logik i verktygslådan

I oktober började Maria Malcus arbeta som tjänstedesigner på socialförvaltningen. Vår invånarreporter Bengt har pratat med henne.

Maria ersätter Leif Redestig, som går i pension.
Maria ersätter Leif Redestig, som går i pension.

Jag skulle få träffa socialförvaltningens nya tjänstedesigner Maria Malcus. En titel som gjorde mej nyfiken. Vad stod den för och vilka tjänster skulle designas?

Med en nyinköpt Wienerlängd i cykelkorgen svänger jag runt hörnan på Bredgatan. Det närmsta cykelstället får duga. Vi hade bestämt 13:00 och jag var i sista minuten. Jag låste cykeln och tog påsen från cykelkorgen. Siktet var riktat mot dörren jag skulle igenom.

Jag såg gestalter som stod utanför och samtalade och tänkte inte på att se vilka dom var. När jag var på väg att passera tilltalades jag vid namn av Maria som kom från lunch. Det var utvecklaren Pernilla Kvist och Maria som stått där och delat tankar. Med dessa i sällskap blev ingången en annan. Valet att ta trappan till femte våningen var inte mitt utan de friska tösernas.

Med en kopp kaffe och en nyskuren kakbit satte vi oss i ett sammanträdesrum för att reda ut oklarheter.

Vad är en tjänstedesigner?

– Det är en tjänsteperson som tittar på brukarens behov och stöttar utveckling utifrån dessa, i form av till exempel sociala tjänster. Vad behövs och hur ska vi göra rätt?

Vad gör en tjänstedesigner?

– Det är målgruppen vi är till för som vet vilken hjälp som behövs. En tjänstedesigner skapar förståelse för helheten kring en brukargrupp. Finns det några andra faktorer att ta hänsyn till? Till exempel känslor, resurser och behov. Denna förståelse används sedan för utveckling av verksamheten och nya tjänster. Lösningar tar vi fram tillsammans med både brukaren och medarbetaren, så att organisationen på bästa sätt kan möta brukarens behov som en helhet.

Behövs en tjänstedesigner i socialt arbete?

– Ja absolut, svarar Maria utan att tveka.

Hon tror på sin uppgift. De lösningar vi använder idag är ofta skapade utifrån verksamhetens behov och möter inte alltid brukarens på bästa sätt. Hon jämför med sitt tidigare jobb som produktdesigner.

– Där fick jag lyssna på konsumenterna som köpte och använde produkten för att förstå hur den borde utformas, men även ta hänsyn till hur produkten skulle tillverkas för att hitta en utformning som kunde möta både behov och förutsättningar.

Maria är övertygad om att ett nytänk behövs även inom socialtjänsten.

Visualisera problemen

Efter mötet försöker jag sammanfatta mina funderingar. Det är vågat att ge sig på en tolkning av en brukares mönster. Men det är just vad det handlar om. Att försöka få en bild av hur en brukare lever, bor och fungerar. Det är den nya metodiken som gör det möjligt att komma nära sanningen. Kan vi få en visuell bild av problemen inom socialt arbete, kan vi också titta på problemet tillsammans för att tolka och göra en gemensam insats.

(Text: Bengt Nilsson)

Avbryt

Lämna en kommentar