Brukarintervjuer för mål och nytta
För att kunna utvärdera om vi gör nytta för invånarna kommer kan vi genomföra systematiska intervjuer med våra brukare ute i verksamheterna.
Varför?
Vi vill veta om invånarna upplever att vi gör rätt saker, som är till nytta för dem. För att ta reda på detta kan enheterna själva göra uppföljande intervjuer med sina brukare.
Genom att få en ökad förståelse för hur våra tjänster upplevs, hoppas vi att vi lättare kan hitta saker att utveckla.
Kunskapen kan vi använda som ett underlag till nämndens mål om att de som använder socialförvaltningens insatser ska uppleva att det stöd de har fått har varit till nytta.
Hur?
Under våren 2021 testade vi metoden i ett antal verksamheter och arbetet har därefter skalats upp under hösten 2021.
Stödboendet Fenix var den verksamhet som först testade vår metod för mål och nytta. Boendestödjare intervjuade personer som har egen erfarenhet av att bo på Fenix. De intervjuades inte av sin tidigare kontaktperson, utan av en annan medarbetare.
Upplägget för intervjuerna är att det inte är lyssnaren som styr, utan brukarna får själva sätta ord på vad som är verkligt viktigt för dem. Vi sammanställer och strukturerar intervjuerna och arbetsgruppen träffas därefter, tillsammans med projektledare och tjänstedesigner, för att dela erfarenheter och reflektera över det samlade materialet.
En viktig del i testet är att förstå om reflektion av invånarupplevelser kan leda till förändring och utveckling av verksamheten.
Kontakt
Pernilla Kvist, utvecklare socialförvaltningen
telefon: 042-10 69 46
e-post: pernilla.kvist@helsingborg.se