Vilka smarta lösningar skulle underlätta i din vardag?

Genom ett nytt projekt ska Helsingborgs stad undersöka vilka behov som finns av smarta tekniska lösningar för stöd till invånarna, Internet of Things (IoT eller sakernas internet). Vill du vara med och berätta vad just du skulle behöva?

Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.

Vad är IoT?

Internet of things, IoT, eller ”sakernas internet” som det heter på svenska, är tekniska saker som kan användas för smarta lösningar. Det är enheter som kan känna av och samla in information och som kan skicka iväg informationen. Sedan kan man kanske hitta mönster och se hur man kan använda informationen för att hjälpa till på något sätt.

Några exempel:

  • En sensor i en kaffekokare som känner av vid vilken tid du brukar slå på morgonkaffet och som kan skicka en signal till en anhörig eller annan om att något kanske hänt om kaffekokaren inte slås på som den brukar.
  • En sensor på kroppen som visar om du fallit omkull som kan skicka signal till en anhörig eller någon annan som kan hjälpa dig.
  • En sensor i en blöja för att visa när den är våt och behöver bytas.
  • En platsfunktion i din mobil som visar hur du rör dig och kan mäta hur långt och var du gått under dagen.
  • En sensor i soptunnan som visar om tunnan behöver tömmas, genom signal till din sophämtare.
  • En sensor i brandvarnaren som larmar till räddningstjänsten.

Vill du berätta om dina behov av smarta lösningar?

I projektet ”Behovsstyrd och människocentrerad IoT för en bättre livskvalitet” vill vi prata med dig som är invånare i staden och som har kontakt med två eller flera av dessa förvaltningar; socialförvaltningen, arbetsmarknadsförvaltningen, vård- och omsorgsförvaltningen eller skol- och fritidsförvaltningen.

Vi vill prata om hur vardagslivet ser ut, vilka utmaningar och svårigheter du har och hur det skulle kunna bli bättre. Kanske skulle IoT kunna hjälpa dig med något i vardagen? Vi vill också berätta om vad IoT, ”sakernas internet”, är och prata om hur du ser på att dela med dig av information om dig själv till kommunen i olika situationer om du kan få bättre hjälp och stöd.

Vi som är projektledare heter Bitte och Lotta och är socionomer som till vardags är anställda på socialförvaltningen. Vill du veta mer, eller kan tänka dig att hjälpa oss med en intervju, så ring eller skriv till oss! En intervju tar cirka en timme.

Vi hoppas att just du tar kontakt!

Bitte & Lotta

Bitte Wikström
e-post: bitte.wikstrom@helsingborg.se
telefon: 073-075 09 46

.

.

Charlotta Schön
e-post: charlotta.schon@helsingborg.se
telefon: 073-082 32 13

Avbryt

Lämna en kommentar