Formeringsresan – en framgångssaga?

Vår invånarreporter Caroline Åberg rapporterar från del två av workshop-serien om formeringsresan för sociala tjänster. Nu gäller det att blicka framåt, på vad som kan ge invånare tidigt, tillgängligt och behovsanpassat stöd.

Andra gången vi möts på formeringsresan för sociala tjänster på gamla Tryckeriet är det meningen att vi ska ta vid där vi slutade förra gången. Det viktigaste vid detta möte är att skapa nya lägen framåt för sociala tjänster.

Amanda Ricketts och Hampus Edström från socialförvaltningen välkomnar och inleder med att presentera dagens program. Joel Veborg från studieförbundet Sensus fortsätter med att repetera lite från föregående och första mötet.

Han nämner åter fyra nivåer av aktivt lyssnande: Registrera och höra, Debattera (blir lätt vad som är rätt/fel och påståenden), Empatiskt lyssnande och slutligen Generativt lyssnande som är ett kreativt och ifrågasättande lyssnande. Det är först när de två sista kriterierna finns med som man uppnår bästa resultat, ungefär som när ett plus ett blir tre.

Kärngruppen från socialförvaltningen har tittat på underlaget och listat femton underkategorier. Hur kan man förändra förtroendet för myndigheten och göra sociala tjänster mer hållbara?

Nya lägen

Vi diskuterar tillsammans, bland annat förslag som stöttar invånare. Vi kommer in på biståndslösa insatser som kan ges utan utredningar och registrering på socialförvaltningen. Hur hanterar vi det när stödet behövs vid familjebehandling och inte överprövar familjens behov av stöd?

David Neljesjö från Pingstkyrkan förespråkar ett öppet bibliotek med tillgång till socialtjänsten dygnet runt. Man skulle också kunna samarbeta med 1177 som en väg in utan registrering.
– Socialförvaltningen ska jobba mer horisontellt och se till hela människan, säger Pernilla Kvist, utvecklare på socialförvaltningen. Det gäller att samarbeta utifrån behov istället utifrån ett enda problem…

– Och riva stuprören, inflikar jag då.

Du har fem biståndslösa samtal i familjebehandlingen, vilket är väldigt behändigt och kanske kan tillämpas inom andra områden. Vi pratar också om att om du redan har haft ett ärende eller är under behandling sedan tidigare kan du få en ”guldbiljett” in i systemet, utan att registreras på nytt.
– Det ska också ordnas boostkurser för medarbetare på socialtjänsten, samtidigt som det ska vara okej att göra fel och lära sig av detta, säger Annette Ahlgren, som är metodstödjare på socialförvaltningen.

Klienten ska vara helt involverad i sin utredning, tillsammans med handläggaren. Kortare beslutsförfarande önskas av alla.
– Vi ska komma ihåg att vi i första hand är en stödenhet, säger alla och envar.

TEXT OCH BILD: CAROLINE ÅBERG

Del 1 om formeringsresan: Socialförvaltningens kommande förvandling – en Askungesaga?

Avbryt

Lämna en kommentar