Organisationsförändring

Här hittar du information om den pågående organisationsförändringen hos oss på socialförvaltningen, för att anpassa verksamheten till den nya socialtjänstlagen.

Processen

Målet med organisationsförändringen är att skapa och implementera en struktur och som stödjer kärnverksamheten och samtidigt fortsätter utveckla förvaltningen mot första linjens socialtjänst. Detta görs genom att:

  • Skapa en stabilitet i organisationen
  • Rekrytera chefer
  • Skapa tydlighet och struktur i organisationen
  • Skapa balans mellan en stabil och utvecklande organisation

Under organisationsförändringen behöver vi ta hänsyn till arbetsmiljölagen, lag om medbestämmande i arbetslivet, samverkansavtalet i Helsingborg stad samt gällande rättspraxis. Organisationsförändringen påverkar hela socialförvaltningen och är uppdelad i olika steg.

Vissa steg löper parallellt med varandra.

  1. Organisationen, hur socialförvaltningen ska vara organiserad.
  2. Vilka befattningar med tillhörande kravprofiler som ska finnas på socialförvaltningen.
  3. Tillsätta vakanta tjänster.
  4. Uppföljning och utvärdering av förändringarna.