Organisationsförändring

Här hittar du information om den pågående organisationsförändringen hos oss på socialförvaltningen, för att anpassa verksamheten till den nya socialtjänstlagen.

Ny organisation

Socialförvaltningen har tidigare varit indelad i de tre verksamhetsområdena Barn, unga och familj, Gemensamma resurser och Vuxen. De tre nya verksamhetsområdena grundar sig i de uppdrag vi har fått från politiken; att trygga upp kärnverksamheten och fortsätta med formeringsresan för att kunna möta den nya socialtjänstlagen.

  • Insatser och service blir den så kallade första linjens socialtjänst med tidiga och förebyggande insatser, utan behovsprövning.
  • Myndighet som ett samlat verksamhetsområde innebär att åldersgruppsindelningen tas bort, för att myndighetsutövningen ska kunna sträcka sig till alla som är i behov av det.
  • Boende samlar alla våra boende och därmed kan vi skapa goda synergieffekter för dessa.

Processen

Målet med organisationsförändringen är att skapa och implementera en struktur och som stödjer kärnverksamheten och samtidigt fortsätter utveckla förvaltningen mot första linjens socialtjänst. Detta gör vi genom att:

  • Skapa en stabilitet i organisationen
  • Rekrytera chefer
  • Skapa tydlighet och struktur i organisationen
  • Skapa balans mellan en stabil och utvecklande organisation

Under organisationsförändringen har vi behövt ta hänsyn till arbetsmiljölagen, lag om medbestämmande i arbetslivet, samverkansavtalet i Helsingborg stad samt gällande rättspraxis. Organisationsförändringen har påverkat hela socialförvaltningen och har varit uppdelad i olika steg.

Vissa steg har löpt parallellt med varandra.

  1. Organisationen, förslag på hur socialförvaltningen ska vara organiserad.
  2. Vilka befattningar med tillhörande kravprofiler som ska finnas på socialförvaltningen.
  3. Tillsätta vakanta tjänster.
  4. Uppföljning och utvärdering av förändringarna.