Rekrytering med brukardelaktighet
Brukarmedverkan vid rekrytering ska ge en personal som vill jobba med fokus på brukarens mål och behov.
Varför?
På socialförvaltningen vill vi anpassa våra insatser efter användarnas behov, genom invånardelaktighet. Det ställer nya krav på våra medarbetare. De bör vara öppna för att testa nya vägar och förväntas jobba utifrån invånarnas mål, behov och förmåga på ett sätt som ibland skiljer sig från traditionellt socialt arbete.
Därför är det viktigt att brukardelaktighet finns i alla led i vårt arbete, även i rekrytering av nya medarbetare. Det är svårt för chefer och tjänstepersoner som saknar egen brukarerfarenhet att helt sätta sig in i invånarperspektivet när vi ska anställa personal. Därför använder vi en modell där brukare deltar i rekryteringsprocessen.
Vilka deltar?
Personer med egen mångårig erfarenhet av sociala insatser kan söka till rekryteringsgruppen. Du får en introduktion i förvaltningens organisation och rekryteringsprocessen, för att förstå din roll och vad du förväntas bidra med. Där tilldelas du sedan rekryteringsuppdrag som är relevanta utifrån din egen erfarenhet.
Hur?
För att göra det extra momentet att inkludera brukare så enkelt som möjligt för rekryterande chefer bygger vi upp en brukarbank med personer med erfarenhet av olika delar av förvaltningen, som får introduktion i rekryteringsprocessen och hur de förväntas bidra. Dessa kan sedan matchas in i lämpliga uppdrag. Stöd finns också att få från HR (personalavdelning) och i en guide på intranätet.
Projektet följdes under uppstarten av forskare på Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstad universitet.
Kontakt
David Bergström, kommunikatör för invånardelaktighet
Telefon: 042-10 42 62
E-post: david.bergstrom@helsingborg.se
Media
Rekryterad med brukarmedverkan (artikel).
Här kan du se en film där Nicklas Nilsson och Ivan Kuzhicov pratar om brukarmedverkan vid rekrytering:
Minnesanteckningar
- Introduktionsmöte 12 december 2023 (presentation, pdf)
- Projektledningsgrupp för rekrytering 26 februari 2018 (pdf)
- Uppstartsmöte 18 januari 2018 (pdf)